BDO: termin składania sprawozdań
BDO: termin składania sprawozdań

Końcem czerwca wiele gabinetów zachodziło w głowę, jak złożyć sprawozdania w systemie BDO.

 

Niektórzy przedsiębiorcy dopiero teraz zainteresowali się kwestią rejestracji, gdyż firmy odbierające odpady, zapowiedziały, że od lipca nie będą już świadczyć usług podmiotom niezarejestrowanym i wystawiać kart przekazania odpadu (KPO) w formie papierowej. Pytania dotyczące sprawozdawczości wywołały gorączkową dyskusję wśród właścicieli gabinetów kosmetycznych, salonów spa i hoteli ze strefami wellness.  

 

Terminy i rodzaje sprawozdań

W pierwotnej wersji Ustawy i Rozporządzenia, sprawozdania za rok 2019 w systemie BDO należało złożyć do 30 czerwca 2020 roku. Jednak 16 maja 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 ( Dz.U. 2020 poz. 875). Dzięki zapisom tej ustawy przesunięte zostały terminy składania sprawozdań w wersji elektronicznej, w systemie BDO za rok 2019. Jakie są nowe terminy złożenia sprawozdania? 

 

  • Dla podmiotów wytwarzających odpady – nowy termin to 31 października 2020 r. 
  • Dla podmiotów wprowadzający na rynek produkty lub opakowania czy też produkty w opakowaniach ( np. producenci sprzętu dla salonów beauty, importerzy sprzętu elektrycznego, kosmetyków bądź opakowań do konfekcjonowania kosmetyków, czy też prowadzący sprzedaż internetową – hurtownie i sklepy z produktami kosmetycznymi ) do 11 września 2020 r. 

 

Nadawanie numeru rejestracyjnego BDO 

Na chwilę obecną większość Urzędów Marszałkowskich uporała się już z wprowadzaniem wniosków i na nadanie numeru rejestrowego czeka się maksymalnie 2 tygodnie. 

Jeżeli chodzi o moduły sprawozdawcze: 

 

  • od początku czerwca dostępny jest już moduł do sprawozdań produktowych, do których można wpisywać dane wyliczone do 15 marca 2020 roku, na podstawie których podmiot uiścił opłatę produktową, bądź złożył wniosek o pomoc de minimis; 
  • od początku lipca możliwe jest już sprawdzenie wersji testowej sprawozdania o wytwarzanych odpadach , jednak nie ma jeszcze możliwości wprowadzania do niego danych gdyż na chwilę obecną niektóre moduły są modyfikowane.   

Warto pamiętać, że po nadaniu numeru rejestracyjnego w bazie BDO otrzymamy elektronicznie informację o nadaniu numeru. Większość zgłaszających  się do bazy, aplikuje za pomocą profilu zaufanego, dlatego też zalecam śledzenie zmian w systemie (jeśli nie otrzymamy powiadomienia mailowego). Po nadaniu numeru trzeba umieścić go na następujących dokumentach:   

 

  • faktury VAT/paragony fiskalne,
  • umowy kupna-sprzedaży,
  • sprawozdania odpadowe/karty  przekazania odpadów i karty ewidencji odpadów.

 

Najczestsze pytania

 

Czy nie mając przyznanego numeru rejestrowego możemy oddać odpady i dostać KPO w wersji papierowej?

Tak. Ta sama ustawa, która przesunęła terminy sprawozdań na jesień 2020, umożliwiła prowadzenie ewidencji odpadów w formie papierowej do 31 grudnia 2020 r., o ile przekazujący odpady (wytwórca) wystawi kartę przekazania odpadów (KPO) w tej formie.

Transportujący i przejmujący odpady, którzy prowadzą ewidencję w formie elektronicznej (w systemie BDO), powinni w przypadku przejęcia odpadów od podmiotu na podstawie formy papierowej dodatkowo rozpocząć prowadzenie  ewidencji również w  takiej formie.

Podmioty, które są zobowiązane do uzyskania wpisu w Rejestrze BDO, a jeszcze nie otrzymały nadanego numeru, loginu i hasła mogą do momentu jego uzyskania (jeszcze w 2020 roku) prowadzić ewidencję odpadów w formie papierowej. Na dokumentach papierowych pole z numerem rejestrowym zostaje puste. Po otrzymaniu numeru i konta w systemie BDO, należy niezwłocznie wprowadzić dane do systemu. 

Wzory dokumentów można znaleźć tutaj:

wzór karty przekazania odpadów: https://bit.ly/2XmpEn6

wzór karty ewidencji odpadów: https://bit.ly/2DujtGG

 

Co jeżeli w roku 2019 podmiot nie wytworzył odpadów? Lub jeżeli nie wytworzył wszystkich odpadów wpisanych w Dziale XII systemu BDO ? 

  • Jeżeli gabinet nie wytworzył wszystkich przypisanych do niego odpadów należy w sprawozdaniu ująć tylko te odpady, które zostały wytworzone i oddane do ich odbiorcy; 
  • Jeżeli gabinet nie wytworzył żadnych odpadów – czy ma złożyć sprawozdania zerowe? Interpretacją Urzędu Marszałkowskiego jest iż: „Wskazane jest przesłanie sprawozdania zerowego jeśli się nie wytworzyło w danym roku kalendarzowym odpadów. Wtedy mamy pewność co do realizacji gospodarki odpadami w firmie.”

 

 

Literatura:

  1. Ustawa z 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska ( Dz. U. 2019 poz.1396)
  2. Ustawa z 14 grudnia 2012 roku o odpadach ( Dz. U. 2019 poz.1403)
  3. Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi ( Dz. U. 2019 poz.1579)
  4. https://bdo.mos.gov.pl 
  5. Ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 ( Dz. U. 2020 poz. 875)
To tylko fragment
Chcesz wiedzieć więcej?
Zaprenumeruj lub wykup dostępONLINE

LNE kupisz również w Empiku i salonach prasowych
SPRAWDŹ