Pobierz aplikację LNE Apple Store Logo Google Play Logo
 
Wieczna młodość?
24/11/2015
wieczna-mlodoscOd lat zastanawiamy się czy istnieje sposób na zatrzymanie młodości. Czy może nam w tym pomóc odpowiednia suplementacja?

Żeby być szczęśliwym, zdrowym i pogodzonym ze sobą, a niejako przy okazji wolniej się starzeć, trzeba spełnić kilka warunków:
• neutralizować stres,
• dążyć do samorealizacji,
• stosować zindywidualizowaną dietę i suplementację,
• pamiętać o zindywidualizowanym wysiłku fizycznym.

Pacjenci często oczekują, że dostaną od lekarza tabletki i będą zdrowi. Jednak skuteczne leczenie polega na pomocy człowiekowi przez człowieka, z wykorzystaniem wielu technik i metod.

Wyciszenie stresu
Podstawowym warunkiem zdrowia jest neutralizacja stresu. Ma to szczególne znaczenie przy współczesnym trybie życia. Szokujący jest poziom stresu, który dotyka dzieci w wieku 5–15 lat grające w gry komputerowe. Połowa moich młodych pacjentów po odstawieniu gier zdrowieje w ciągu miesiąca. W przeciwnym razie mają problemy z nadnerczami, z miesiączkowaniem, z łysieniem, depresją. Dla dorosłych, którzy często nie mogą uniknąć silnego stresu, pomocne będą indywidualnie dobrane techniki relaksacyjne, np. tai chi, joga. Od dwudziestu lat zwracam uwagę na możliwości, które niesie ze sobą leczenie światłem – testowałem tę metodę na sobie i gorąco ją polecam.

Mądre odżywianie
Kolejny ważny czynnik to dieta, która powinna być źródłem odpowiednio dobranych białek, tłuszczów i węglowodanów, a także substancji odtwórczych i hamujących procesy starzenia, witamin i mikroelementów. Często zastanawiamy się, dlaczego niektórzy ludzie żyją ponad sto lat, są zdrowi i w dodatku zachowują dobrą pamięć? Japońska Okinawa to prawdziwe centrum stulatków. Również w innych rejonach nadmorskich obserwujemy niską zapadalność na miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca, choroby nowotworowe, cukrzycę, astmę, choroby alergiczne. Badania wykazały, że to dzięki urozmaiconej diecie, bogatej w owoce morza, ryby i wodorosty – źródła kwasów Omega 3. Trzeba jednak pamiętać, że nie ma uniwersalnej, cudownej diety odpowiedniej dla każdego. Żeby skutecznie dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników pokarmowych, z uwzględnieniem jego specyficzne cech i możliwości, potrzebna jest wiedza, cierpliwość i bardzo dokładny wywiad.

Sensowna suplementacja
Niestety, nawet odżywiając się zdrowo, jesteśmy narażeni na niedobory pokarmowe. Żywność zawiera coraz mniej witamin, mikro- i makroelementów – powoli staje się kolorowymi trocinami. Jednocześnie nasze środowisko i styl życia stają się coraz bardziej obciążające. 75% populacji europejskiej ma niedobory witaminy D. W przeciętnej diecie Polaków brakuje 93,5% potrzebnych kwasów omega-3, 85% likopenu, 96% koenzymu Q10. Alkilogliceroli i astaksantyny nie spożywamy prawie w ogóle. Spójrzmy prawdzie w oczy – kilkanaście lat temu nie spodziewałem się, że to powiem, ale suplementacja jest nam dziś bezwzględnie potrzebna.
W kolejnych akapitach skupię się na kilku szczególnie ważnych substancjach i omówię rolę ich suplementacji w zapobieganiu przedwczesnemu starzeniu. Badania wykazały, że dla naszego zdrowia kluczowe są: niedopuszczanie do powstawania przewlekłych stanów zapalnych oraz wspieranie układu odpornościowego poprzez uruchamianie systemów obronnych. Jest kilkadziesiąt prostych substancji genetycznie niezbędnych do zdrowego funkcjonowania. Jeden z patofizjologów powiedział mi, że do trzydziestki organizm zniesie wszystko, ale potem żyjemy na kredyt, jeśli nie dostarczamy sobie tych kluczowych elementów. Chodzi przede wszystkim o składniki odtwórcze, które możemy podzielić na budulcowe i prekursorowe.

Substancje odtwórcze budulcowe
Substancje budulcowe to naturalne związki tworzące struktury organizmów żywych. Są niezbędne do życia i prawidłowego funkcjonowania, a ich źródłem jest żywność. Należą do nich m.in.: kwasy tłuszczowe omega-3, skwalen, alkiloglicerole, karotenoidy czy witaminy, głównie rozpuszczalne w tłuszczach.

ALKILOGLICEROLE to substancje budulcowe, a zarazem immunoregulacyjne. Występują w ludzkim szpiku (0,2%) czy mleku (0,1%), a ich najbogatszym źródłem jest wątroba rekina (10–30%). Gromadzą się w wątrobie, śledzionie, szpiku, tkankach limfatycznych. Szpik oraz dojrzałe komórki odpornościowe we krwi obwodowej wytwarzają z alkilogliceroli PAF, czyli czynnik aktywujący płytki krwi, a tym samym komórki układu odpornościowego: makrofagi i neutrofile. Dawka dzienna: min. 700 mg.

SKWALEN to składnik w kosmetologii bardzo popularny, bo jest głównym składnikiem lipidowym naskórka. Można go znaleźć prawie w każdym kremie. Wykazuje działanie antybakteryjne, antykancerogenne, regenerujące. Wiąże tlen z wody i dostarcza go do komórek. Normalizuje poziom cholesterolu. Jest w stanie wygaszać procesy zapalne, przedłużając nam życie. Wiele toksyn rozpuszcza się w skwalenie, dzięki czemu są usuwane z organizmu. Nie może być produkowany syntetycznie. Jego jedynym źródłem są oleje: z wątroby rekinów, oliwek, amarantusa. Dawka dzienna: min. 500 mg.

COLOSTRUM to mój ulubiony preparat. Dowodem na jego skuteczność są miliardy żyjących na ziemi ludzi, dla których było ono pierwszym pokarmem. Większość ssaków przychodzi na świat w stanie hipogammaglobulinemii oraz przy obniżonej aktywności immunologicznej. Podanie colostrum jest kluczowe dla ich dalszego rozwoju. Colostrum jest wydzieliną gruczołu sutkowego (laktacyjnego), produkowaną przez organizm matki kilka godzin przed i kilkadziesiąt godzin po narodzinach potomka. Nie jest mlekiem – zawiera ponad 250 różnych substancji, w tym bardzo unikalne, występujące w sposób naturalny tylko w tej substancji w całym świecie przyrody. Należy do nich PRP – polipeptyd bogaty w prolinę (gdyby go powszechnie wprowadzić do diety, problem Alzhaimera by się skończył). Dawkowanie: standardowo 2 x 1 kapsułka przez 4 tygodnie, a następnie 1 x 1 przez dwa do trzech miesięcy. Jednak często stosuję dawki kilkukrotnie większe lub mniejsze, zawsze ustalone indywidualnie.

ZAPRENUMERUJ KOLEJNE NUMERY JUŻ TERAZ
LNE - ponad 200 stron dobrej lektury